 61:an kommer ursprungligen från Normans bil AB i Örebro, där den togs
ut i Juli 1961 av en dam som hade vunnit den på lotteri, damen ifråga bodde
fram till sin bortgång på Floragatan i Örebro. Hennes son tog sedermera bilen
i bruk och det är oklart när den ställdes av och togs ur trafik. Det var ialla
fall min före detta svåger Thomas Rääf som sedan köpte bilen för 5000 kronor
av damens son, Thomas gjorde sedan vissa "modifieringar" på bilen som gjorde
det tämligen omöjligt att bibehålla den i något slags originalskick, det fick
därför bli ett så kallat custom-skick. Jag och min dåvarande flickvän
studerade och behövde någon billig bil för att kunna storhandla m.m. så efter
den provkörningen kan man nog milt uttryckt säga att jag varit totalt såld på
VW, eller som jag brukar säga till mina "icke VW-åkande" vänner "En VW kör man
inte - den upplever man!!!".
Jag har sedan 1997 då jag övertog bilen gjort diverse upprustningar av
bilen, bl.a. fixat nya fotsteg, en annan motor, ny lack med hjälp av min bror
och Enköpings lackgymnasium, ny inredning (tak, mattor, dörrsidor, klädsel),
andra däck och fälgar m.m. och ej att förglömma ett antal kilon med
underredsmassa på bottenplatta och i hjulhus - något som fick Petter (också
medlem i MVWE) att ge mig öknamnet "Dr Tectyl"......
Min ambition är att behålla bilen i bruksskick och vårda den ömt eftersom det
börjar bli mindre och mindre av dessa bilar på våra svenska vägar!
Den andra bilen jag har är en typ-1 årsmodell 1963 med en ägare fram till 1992, sedan har den haft tre ägare tills jag köpte bilen sommaren 2004 i Söderköping. Jag har sedan ägnat höst och vinter åt att renovera den med hjälp av Göran (nr.130) och buggy (Petter nr.202).Bilen har jag lackat själv hemma i garaget. Motorn (1200) är orörd men bromsarna är renoverade och framvagnen har försetts med sänkningssats. Det som är ändrat från original är: breddade fälgar, customfotsteg, annan inredning och träratt.
Tack för
ordet.
Mvh: Peder. |